18 Şubat 2008 Pazartesi

MOBBİNG’İN YAŞANMADIĞI BİR KURUM KÜLTÜRÜ YARATMAK

Uzm. Psi. Dan. Süleyman Hecebil (Kısaca) Mobbing İşyerinde diğer çalışanlar veya işverenler tarafından tekrarlanan saldırılar şeklinde: Psikolojik şiddet Baskı Kuşatma, Yıldırma, Duygusal taciz, Rahatsız etme, Sıkıntı verme. Kötü olan kazanıyor (mu) İşyerinde duygusal tacize uğrayan her üç kişiden biri işten ayrılıyor Üçte biri ise haksız yere işten atılıyor Bu olayların %13’ünde zorbalık yapanlar ya tayinle ya da iş akdi bozularak cezalandırılıyorlar Zorbaların %81’i patron Sert yönetici ile duygusal tecavüzcü ayrımı çok zor “Çalışanların çoğunluğu, bu davranışları yöneticilerinden gördükleri zaman ses çıkartmıyorlar. Top 10 “duygusal taciz” Aslında olmayan hataları bulup çıkartma Sözle olmayan (ters bakış gibi beden diliyle) taciz Toplantılarda fikirleri aşağılama. “Çok saçma!” İzole etme, uzaklaşma, uzaklaştırma Duygu ve ruh halinde iniş-çıkışlar Kendisinin bile uymadığı saçma ve katı kurallar koyma Başarılı işleri açıkça yok sayma Sürekli olarak ve sertçe hedefler konusunda eleştirme Dedikodu yapma, yaptırma Taciz ettiği kişiye karşı diğerlerini örgütleme Kaynak: WBTI - İşyerinde Duygusal Taciz ve Travma Enstitüsü “Artık kendimden şüphe etmeye başlamıştım” Türk Atasözü Adamı delirtir dama çıkarırlar, sonra deli dama çıktı diye bütün köyü başına toplarlar. Mobbing Türleri Kendini göstermeyi iletişim oluşumunu etkilemek (yönetici tarafından sözün kesilmesi, azarlanma, sürekli eleştiri...) Sosyal ilişkilere saldırılar (çevredeki insanların mağdur ile konuşmaması, orada yokmuş gibi davranılması) İtibara yönelik saldırılar (Arkadan kötü konuşma, asılsız söylentilerin ortada dolaşması, mağduru gülünç durumlara düşürme...) Kişinin yaşam standardına ve mesleki durumuna saldırılar (Verilen işlerin geri alınması, sürekli işin değiştirilmesi, anlamsız işlerin verilmesi...) Kişinin sağlığına yönelik doğrudan saldırılar (Fiziksel olarak ağır işlerin verilmesi, fiziksel şiddet tehditleri, fiziksel zarar, doğrudan cinsel taciz...) Mobbingin Nedenleri Sınırlı kaynaklar (bütçe, terfi olanakları), Faaliyetlerin farklılığı (iç müşteriyi dikkate almama, iç müşteri memnuniyetsizliği), İletişim problemleri (bilgi akışındaki gecikmeler, filtrelemeler, yanlış anlamalar, açık olmayan mesajlar vb…) Algılama farklılıkları (amaç farklılıkları, değer yargısı farklılıkları ve zaman algısındaki farklılıklar), Yönetim alanı ile ilgili belirsizlik (iş ve görev tanımları ile ilgili belirsizlikler), Personel seçim sistemi, Performans değerlendirme sistemi, Bireyler arası acımasız rekabet, Kapalı kapı politikaları, Psikolojik kontratların ihlali, Yetersiz liderlik, Küçülme / el değiştirme Yönetimin mükemmellik arayışı Etik değerlerin kaybolması İş yerindeki monotonluk Mobbingi Örgütsel Açıdan Önleme Yolları Mobbing ile ilgili işyerinde farkındalık yaratmak, mağdur ve zorbanın her zaman farkedileceğini hissettirmek İş ve görev tanımlarındaki belirsizliklerin giderilmesi İşe alım süreçlerinde adayların kişilik özelliklerine ve psikolojik yapısına da önem verilmesi Şikayet ve performans değerlendirme sisteminin sağlıklı çalıştırılması Çalışan destek programının oluşturulması Çalışanların birbirleri ile daha derinlemesine tanışmalarını sağlayacak faaliyetlerin planlanması Paylaşılan kurumsal vizyon, misyon ve değerlerin oluşturulması Örgüt ikliminin ılımanlaştırılması ve insancıllaştırılması Açık yönetim politikalarının oluşturulması Çalışan – işveren arasındaki psikolojik kontratların anlaşılması ve bunlara özen gösterilmesi Kişiler ya da birimler arasındaki herhangi bir çatışma ya da anlaşmazlık durumlarına örgütsel duyarlılık gösterilmesi İş yerinde eğlenceli ve keyifli ortam yaratılması (Fun@Work) Örgütün toplumsal imajının yükseltilmesi (itibar yönetimi) Örgüt içi bilişsel çarpıtmalara duyarlılık gösterilmesi Düzenli olarak iç müşteri memnuniyetinin kontrol edilmesi.

Hiç yorum yok: