5 Nisan 2008 Cumartesi

Kuşlarda ki Dayanışma İnsanlarda da olmalıdır.

İnsanların, bir amacı gerçekleştirmek için karşılıklı olarak yardımlaşma, duygu,

düşünce ve çıkar birliği içinde olmalarına Dayanışma denir. Yapılan araştırmalar, rekabet

yerine iş birliğini tercih eden grupların daha başarılı olduklarını ve daha fazla haz aldıklarını

ispatlamıştır. Rekabetçi, diğer bir ifadeyle yarışmacı çalışmaların verimi artırmadığı toplam

üretimi azalttığı yapılan uygulamalar sonucunda anlaşılmıştır.

Günümüzde çağdaş işletmelerin üzerinde çok sık durduğu bir terim, Takım ruhu’dur,

bu konuyla ilgili bir çok isim kullanılmaktadır. Bunlardan bazıları: Takım çalışması, grup

dinamiği, ekip ruhu, kurumdaşlıktır. Adı her ne olursa olsun, hepsinin bir tek amacı ve işlevi

vardır:Tüm işletmenin bir bütün olarak çalışması, bütünlüğün oluşması için etkileşim

paylaşım.

Dayanışmanın en iyi örneğini doğada” V” şeklinde

uçan kuşlar sergilemişlerdir.

Dayanışma ruhunu ve sonuçlarını bu örneğin

aşamalarında yaşayarak öğrenelim.

Kuşlar ”V” şeklinde uçuş sayesinde; doğa bilimciler

tarafından en doğru yere, en kısa sürede, en az fire vererek

göç eden canlılar olarak saptanmıştır.

Her kuş, kanatlarını çırparken kendisini izleyen diğer kuşu yukarı kaldıran bir güç

oluşturur. Bütün bir sürü “V” biçiminde uçarken tek bir kuşun uçabileceğinden en az %71

oranında fazla bir uçuş mesafesi kat eder. Bir kuş “V” biçiminin dışında kaldığı zaman

havanın sürtünme kuvvetini hisseder ve hemen önündeki kuşun kuvvetinden yaralanabilmek

için diğer kuşların temposunu yakalar. Önde giden kuşlar yoruldukları zaman arkaya

geçerler, diğer kuşlar öne doğru yol alırlar. Bu dönüşüm sayesinde en fazla kanat çarpan

kuşlar dinlenme hakkını kazanırlar

Arkadaki kuşlar, öndekileri, hızlarını koruma konusunda cesaretlendirmek ve

yüreklendirmek için öterler. En önemlisi de bir kuş hasta olduğu veya yaralandığı için takım

oluşumunun dışında kalırsa, başka bir kuş onunla birlikte gruptan ayrılarak havalanmasına

yardın etmek ve onu korumak için aşağıya doğru takip eder.. Hastalanan ya da yaralanan

kuş uçabilecek duruma gelinceye kadar onunla kalır, yalnızca o zaman başka bir takımla

bütünleşmek ve kendi sürülerine yetişmek için havalanırlar.

Davranış Tahmini

Davranış, kişinin yaptığı ve herhangi bir yolla

ölçülebilen her şeyini kapsar. Üzülmek, düşünmek,

sevinmek birer davranıştır.Davranış sözcüğü, bireyin gözle

görülebilen eylemlerinin yanı sıra, doğrudan gözlenemeyen

içsel olaylarını da kapsar. Örneğin; hatırlamak, unutmak, hayal kurmak gibi zihinsel süreçler

de davranış tanımının kapsamı içinde yer alır.

Karşımızdaki bir insanının ne zaman nasıl davranacağını tahmin edebilmek için o

insanı çok iyi tanımamız gerekir. Hepimiz anne babalarımızın, kardeşlerimizin ve iyi

tanıdığımız arkadaşlarımızın davranışlarını az çok tahmin edebiliriz. Bu davranış tahmini, iş

yerinde birbirlerini çok iyi tanıyan çalışanlar arasında da ast’larla üst’ler arasında da

olabilmektedir. İş yerine gelen müşterilerin ve iş yapılacak olan kimselerin davranışlarını

tahmin edebilmek, insan psikolojileri konusunda bilgi sahibi olabilmeyi ve “insan sarrafı”

dediğimiz kişilikte olmayı gerektirir. Ancak bu tahminler her zaman kesinlikle doğru

olacaktır düşüncesi insanları ön yargılı yapar. Ön yargılar da insan ilişkilerinde iletişimi

engelleyen unsurlardandır. Bu konuda yanılma payını da unutmamak gerekir.

İş yerinde çalışanlar, izin konusunda, ücret konusunda, disiplin kuralları konusunda,

amirlerinin nasıl davranacaklarını çok iyi tahmin ederler. Amirler de beraber çalıştıkları

personelin emirler, komutalar konusunda, iş yerinden beklenen disiplin konusunda onların ne

kadar duyarlı, titiz ve dikkatli davranacakları konusunda çok rahatlıkla tahminlerde

bulunabilirler. Bu davranış tahminlerinin kaynağı, geçmişte yaşanan olayların değerlendirilip

bilgilerin toplanmasıdır; bu tecrübelerin olumlu yönde kullanılması iş yerinde barışı

artıracaktır. Yerine getirilmeyeceği tahmin edilen taleplerin açıklanmasına da gere

kalmayacaktır.

Davranışları anlayabilmek ve önceden kestirebilmek durumunda olanların, içinde

bulundukları yerin değer yargılarını, kültürünü, doğrularını yanlışlarını, inançlarını, duygu ve

düşüncelerini eğitim düzeyini araştırmaları gerekir. Eğitim insan davranışlarının değişmesini

sağlayan önemli bir unsurdur. Sayılan bu unsurların yanında, kişilerin yetenek, beceri, bilgi

ve alışkanlıkları da davranışlarına etki eden faktörlerdendir. Bütün bunları bilen kişilerin

daha isabetli davranış tahmininde bulunması mümkündür.

İşletmede Çalışanların davranışları nasıl olmalıdır.

*İşletme çalışanları arasında iletişimi sağlayınız.

*Çalışma hayatında etkili iletişim kurabilmek için şu

davranışları alışkanlık haline getiriniz:

*İnsanlarla iletişimde gülümseyiniz.

*Günün zamanına göre: “Günaydın, nasılsınız, iyi

akşamlar.”demeyi ihmal etmeyiniz.

* Sevdiğiniz arkadaşlarınıza: “Sizi çok seviyorum, her biriniz

benim için çok önemlisiniz.” diyerek sevginizi ve saygınızı

ifade ediniz.

*Yanlış davranan arkadaşlarınıza “Olabilir, herkes hata

yapabilir, istemeden olmuştur” gibi ifadeler kullanarak yapıcı

eleştirilerde bulununuz.

* Asık suratla dolaşmamaya özen gösteriniz.

* İnsanlardan beklediğiniz şekilde davranış gösteriniz, empati kurunuz.

*işinize istekle gidiniz , bilgilerinizi geliştiriniz, çok kitap

okuyunuz.

*Sizi uyaran insanlara olayı sağlıklı bir şekilde

değerlendirdikten sonra hatalıysanız : “Haklısınız efendim, bir

daha olmaz, özür dilerim.” gibi ifadeler kullanmaya çalışınız.

*Arkadaşlarınızla, rekabet etmek ve yarışmak yerine dayanışma

kurmaya çalışın, gerektiği zaman yardımlarınızı

esirgemeyiniz. (V şeklinde uçan kuşları hatırlayınız.)

*İşletme dışı ile iletişimi sağlayınız.

*Müşteriye en iyi hizmet konusunda, satın almadığınız

zamanlarda bile size iyi davranan satıcıları örnek alınız.

*Sınıf içindeki grup çalışmalarında dayanışma sonucu elde

ettiğiniz başarıyı hatırlayarak ortaklığın önemini anlamaya

çalışınız.

*Rakip firmaları haksız rekabet edilecek kimseler olarak

düşünmek yerine, başarıları örnek alınacak kimseler olarak

düşününüz.

Hiç yorum yok: