11 Ekim 2007 Perşembe

ÇANAKKALE GEÇİLMEZ

18 Mart Çanakkale kutlamalarında hep ayrı hüzün kaplar içimizi. Dedemin kardeşi Mehmet Dedem,Çanakkale Harbi’ne katılmıştı ve gazi olmuştu. Ben pencereden yüzüne vuran solgun,titrek ışıkta,onun o uzun burnundan bakışlarımı dikkatle bir saniye bile ayırmadan,dişleriyle kilo buğday çuvallarını kaldırıp atan Pehlivan Mustafa Dedemin nasıl şehit olduğunu dinler ; gözlerinde patlayan bombaları görmeye çalışır, içimden”Keşke ben de yaşasaydım” der, gözyaşlarımı gece yatağıma saklardım.Titriyen sesiyle düğüm düğüm gözyaşları, barut kokusu toprak,sıtma, bit ısırıkları, kolunda sızlıyan hiç kapanmayacak yarasına dokunur ve gururla “Torunum üzülme hepimizi öldük, yararlandık; ama gavurun Çanakkale’den içeri koymadık” derdi. İçinde bir buruk teselli,”Keşke ben de onlarla savaşsaydım, dedemi de görmüş olurdum hem” diye düşünürdüm. Çanakkale Harbi başlamak üzerdir; bölgeyi avucunun içi gibi bilen, askeri dehası tartışılmaz Mustafa Kemal ,cepenin kıyıya çok yakın kurulmasını önerir, böylece İngilizler ve Anzaklar kıyıya çıkamayacaklardır ve savaş çok kısa sürecektir. Bölgedeki müttefik kuvvetlerinin başına komuta olarak atanan Alman General Liman Von SANDERS ise cepenin kıyıdan içeri kurulmasını emreder ve öyle de olur.İtilaf güçleri kıyıya çıkar, yerleşirler ve savaş dokuz ay sürer.Boğazı geçemezler, bu Winston Churchill’in yönetim hayatındaki en büyük başarısızlıktır., yarım milyon insan ölür.Çanakkale’de tam 253.000 şehit veririz. O dönemde ülke nüfusu on milyondur. Liman Von SANDERS de cephenin kıyıya yakın kurulması halinde savaşın en fazla bir ayda sonuçlanacağını biliyordu. Böyle bir durumda İngilizlerin güçlerini Afrika’ya Almanların üzerine yığacaklardı. Oysa Çanakkale’de açılacak yeni bir cephe, diğer cephelerdeki Alman kuvvetlerinin rahatlatacaktı ve öyle oldu. Ülkenin nüfusun on milyonken bu nüfusun en iyi yetişmiş, en genç 253.000 kişisi Çanakkale’de şehit oldu. Doktorlar, avukatlar, aydınlar…. Savaş sonrası Türkiye’sinin geleceğini oluşturacak beyin takımı orada yok edildi.Birkaç yıl sonra da İngilizler ellerini kollarını sallaya sallaya Dardanel’den 253.000 mezarın yanı başından geçip gittiler. Yani Hans öleceğine Mehmet öldü. Bizde hala Bin atlı akınlarındaki çocuklar kadar saf “Kutlayın” derler kutlarız. “Ağlayın” derler ağlarız, hiç ama hiç sorgulamayız ve Çanakkale ‘yi geçilmez sanırız. Nasılsa “Amerika ‘yı yeniden keşfetmeye gerek yok. Kitap:İş Yaşamında 100 Kanguru Yazarı : Ahmet Şerif İZGÖREN

Hiç yorum yok: