18 Şubat 2008 Pazartesi
MOBBİNG’İN YAŞANMADIĞI BİR KURUM KÜLTÜRÜ YARATMAK
Uzm. Psi. Dan. Süleyman Hecebil
(Kısaca) Mobbing
İşyerinde diğer çalışanlar veya işverenler tarafından tekrarlanan saldırılar şeklinde:
Psikolojik şiddet
Baskı
Kuşatma,
Yıldırma,
Duygusal taciz,
Rahatsız etme,
Sıkıntı verme.
Kötü olan kazanıyor (mu)
İşyerinde duygusal tacize uğrayan her üç kişiden biri işten ayrılıyor
Üçte biri ise haksız yere işten atılıyor
Bu olayların %13’ünde zorbalık yapanlar ya tayinle ya da iş akdi bozularak cezalandırılıyorlar
Zorbaların %81’i patron
Sert yönetici ile duygusal tecavüzcü ayrımı çok zor
“Çalışanların çoğunluğu, bu davranışları yöneticilerinden gördükleri zaman ses çıkartmıyorlar.
Top 10 “duygusal taciz”
Aslında olmayan hataları bulup çıkartma
Sözle olmayan (ters bakış gibi beden diliyle) taciz
Toplantılarda fikirleri aşağılama. “Çok saçma!”
İzole etme, uzaklaşma, uzaklaştırma
Duygu ve ruh halinde iniş-çıkışlar
Kendisinin bile uymadığı saçma ve katı kurallar koyma
Başarılı işleri açıkça yok sayma
Sürekli olarak ve sertçe hedefler konusunda eleştirme
Dedikodu yapma, yaptırma
Taciz ettiği kişiye karşı diğerlerini örgütleme
Kaynak: WBTI - İşyerinde Duygusal Taciz ve Travma Enstitüsü
“Artık kendimden şüphe etmeye başlamıştım”
Türk Atasözü
Adamı delirtir dama çıkarırlar, sonra deli dama çıktı diye bütün köyü başına toplarlar.
Mobbing Türleri
Kendini göstermeyi iletişim oluşumunu etkilemek (yönetici tarafından sözün kesilmesi, azarlanma, sürekli eleştiri...)
Sosyal ilişkilere saldırılar (çevredeki insanların mağdur ile konuşmaması, orada yokmuş gibi davranılması)
İtibara yönelik saldırılar (Arkadan kötü konuşma, asılsız söylentilerin ortada dolaşması, mağduru gülünç durumlara düşürme...)
Kişinin yaşam standardına ve mesleki durumuna saldırılar (Verilen işlerin geri alınması, sürekli işin değiştirilmesi, anlamsız
işlerin verilmesi...)
Kişinin sağlığına yönelik doğrudan saldırılar (Fiziksel olarak ağır işlerin verilmesi, fiziksel şiddet tehditleri, fiziksel zarar,
doğrudan cinsel taciz...)
Mobbingin Nedenleri
Sınırlı kaynaklar (bütçe, terfi olanakları),
Faaliyetlerin farklılığı (iç müşteriyi dikkate almama, iç müşteri memnuniyetsizliği),
İletişim problemleri (bilgi akışındaki gecikmeler, filtrelemeler, yanlış anlamalar, açık olmayan mesajlar vb…)
Algılama farklılıkları (amaç farklılıkları, değer yargısı farklılıkları ve zaman algısındaki farklılıklar),
Yönetim alanı ile ilgili belirsizlik (iş ve görev tanımları ile ilgili belirsizlikler),
Personel seçim sistemi,
Performans değerlendirme sistemi,
Bireyler arası acımasız rekabet,
Kapalı kapı politikaları,
Psikolojik kontratların ihlali,
Yetersiz liderlik,
Küçülme / el değiştirme
Yönetimin mükemmellik arayışı
Etik değerlerin kaybolması
İş yerindeki monotonluk
Mobbingi Örgütsel Açıdan Önleme Yolları
Mobbing ile ilgili işyerinde farkındalık yaratmak, mağdur ve zorbanın her zaman farkedileceğini hissettirmek
İş ve görev tanımlarındaki belirsizliklerin giderilmesi
İşe alım süreçlerinde adayların kişilik özelliklerine ve psikolojik yapısına da önem verilmesi
Şikayet ve performans değerlendirme sisteminin sağlıklı çalıştırılması
Çalışan destek programının oluşturulması
Çalışanların birbirleri ile daha derinlemesine tanışmalarını sağlayacak faaliyetlerin planlanması
Paylaşılan kurumsal vizyon, misyon ve değerlerin oluşturulması
Örgüt ikliminin ılımanlaştırılması ve insancıllaştırılması
Açık yönetim politikalarının oluşturulması
Çalışan – işveren arasındaki psikolojik kontratların anlaşılması ve bunlara özen gösterilmesi
Kişiler ya da birimler arasındaki herhangi bir çatışma ya da anlaşmazlık durumlarına örgütsel duyarlılık gösterilmesi
İş yerinde eğlenceli ve keyifli ortam yaratılması (Fun@Work)
Örgütün toplumsal imajının yükseltilmesi (itibar yönetimi)
Örgüt içi bilişsel çarpıtmalara duyarlılık gösterilmesi
Düzenli olarak iç müşteri memnuniyetinin kontrol edilmesi.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder