22 Eylül 2010 Çarşamba

DUYGU KÜMELERİ

DUYGU NEDİR ?

Oxfort İngilizce sözlüğüne göre duygu’nun tanımı “Herhangi bir zihin,his,tutku çalkantısı yada devinim;herhangi bir şiddetli uyarılmış zihin durumu.

DUYGU KÜMELERİ

Öfke: Hiddet,hakaret,içerlenme,hınç ve kin,rahatsızlık,alınganlık,düşmanlık ve belki de en uç noktada, patolojik nefret ve şiddet.

Üzüntü: acı,keder,neşesizlik,kasvet,melankoli,kendine acıma,yalnızlık,can sıkıntısı,Umutsuzduk ve patolojik olduğunda şiddetli depresyon.

Korku: Kuruntu,sinirlilik,tasa,hayret,şüphe,uyanıklık vicdan azabı,huzursuzluk,çekinme,ürkme,dehşet;patolojik olduğunda ise fobi ve panik.

Zevk: mutluluk,coşku,rahatlama,tatmin,haz , sevinç,eğlenme gurur,tensel zevk, vecd hali,heyecan,aşırı zindelik,kapris en uç noktada mani.

Sevgi:Kabul görme,dostluk,güven,iyilik,yakın ilgi,sadakat,hayranlık,aşırı tutkuluk,muhabbet

Şaşkınlık:Şok ,hayret, afallanma, merak.

İğrenme:Hor görme,aşağılama,küçümseme,tiksinme,nefret etme,hoşlanmama ,itici bulma.

Utanç:Suçluluk,mecburiyet,hayal kırıklığı,pişmanlık,küçük düşme,üzülme,çile ve nedamet.

DUYGUSAL ZEKANIN GELİŞİMİNİN AMACI:

Duygusal Özbilinç:

  • Kendi duygularını tanımlamak ve adlandırmakta ilerleme kaydetme.
  • Hislerinin nedenlerini daha iyi anlayabilme.
  • Hisler ve hareketler arasındaki farkı kavrayabilmek.

Duygu Yönetimi:

  • Engellenmişlik,çaresizlik duygusuna daha iyi katlanabilme ve öfkeyi idare edebilme..
  • Sözlü aşağılanma,kavga ve sınıfı engelleme gibi davranışların azalması.
  • Kavga etmeden, öfkeyi uygun bir biçimde daha iyi ifade edebilme.
  • Okuldan uzaklaştırma ve atma cezalarının azalması.
  • Saldırgan ya da kendine zarar veren davranışların azalması..
  • Kendisi, okul ve ailesi hakkında daha olumlu hisler.
  • Stresle daha iyi baş edebilme.
  • Daha az az yalnızlık ve sosyal kaygı.

Duyguların Verimli kullanımı:

  • Sorumluluğun artışı.
  • İşe daha iyi odaklanıp dikkatini verme.
  • Başarı testlerinden daha yüksek puanlar..

Empati Duyguları Okuma:

*Ötekinin(Arkadaşının) bakış açısını daha iyi kavrayabilme.

*Empatinin ve başkalarının daha iyi dinleyebilme.

İlişkileri Yürütme:

  • ilişkileri analiz etme ve anlama yeteneğinin artması.
  • Anlaşmazlıklarda çözüm ve uzlaşma yeteneğinin artması.
  • İlişkilerde sorunları daha iyi çözebilme.
  • İletişimde daha iddialı becerikli olma.
  • Daha popüler ve dışa dönük; arkadaşlarıyla daha cana yakın ve ilgili olma.
  • Arkadaşları tarafından daha fazla aranır olma.
  • Daha ilgili ve düşünceli olma.
  • “sosyalleşmeden yana” ve gruplarla daha uyumlu olma.
  • Daha fazla paylaşma, işbirliği ve yardım severlik..
  • Diğerleriyle ilişkide yardımseverlik.
  • Diğerleri ile ilişkilerde daha demokratik olmak.
  • “”Yükselen bir gel-git dalgası , tüm tekneleri kaldırır.sadece sorunluları olanları değil.

ÖZBİLİM MÜFREDATI

Özbilinç: Kendini gözlemleme ve duygularını tanıma;duygular için bir sözlük oluşturma;duygular,düşünceler ve tepkiler arasındaki ilişkiyi bilmek.

Kişisel karar verme:hareketlerini incelemek ve sonuçlarını bilmek;bir kararın, düşünceden mi yoksa duyguda mı kaynaklandığını bilmek; bu içgörürleri cinsellik ve uyuşturucu konulara uygulamak.

Duyguları idare etmek:”Kendi kendisiyle konuşmayı”izleyerek içinden geçen kendini aşağılama gibi olumsuz mesajları yakalamak.Bir hinsin temelinin farkına varmak. öfkenin altında yatan incinme gibi);korku,kaygı,öfke ve üzüntü ile baş etmenin yollarını bulmak.

Stresle Baş Etme: Egzersizin, yönlendirilmiş imgelerin gevşeme yöntemlerinin değerini öğrenmek.

Empati: Başkalarının duygularını ve endişelerini anlayıp onların bakış açısından bakmak;insanların görüşleri arasındaki farklılıklara değer vermek..

İletişim: Duygular hakkında etkili bir şekilde konuşabilmek; iyi bir dinleyici ve sorgulayıcı haline gelmek; bir başkasının yaptıkları ya da söyledikleriyle,kendi tepkilerini ya da yargılarını ayırt edebilmek;suçlamak yerine”ben” mesajlarını gönderebilmek.

Kendini açma: İçtenliğe değer vererek bir ilişkide karşılıklı güven kurmak.,özel duyguları hakkında konuşmanın ne zaman güvenli olduğunu bilmek.

İçgörü: Duygusal hayatındaki ve tepkilerindeki eğilimleri tanımak,başkalarındaki benzer eğilimlerin farkına varmak.

Kendini Kabul:kendisiyle kurur duymak ve yine kendini olumlu bir bağlamda görmek;güçlü ve zayıf yanlarını tanımak;kendine gülebilmek.

Kişisel Sorumluluk:Sorumluluk almak;kararların ve hareketlerin sonuçlarını görmek.Duygularını ruh haklerini kabullenmek;taahhütlerini yerine getirmek.(Ders Çalışmak.)

Kendini öne Sürme:Endişe ve hislerini öfkelenmeden ya da edilgenleşmeden ifade etmek.

Grup dinamiği:İş birliği her zaman ve nasıl lider, ne zaman takipçi olacağını bilmek.

Anlaşmazlık Çözümleme: Diğer çocuklar,aile ve öğretmenlerle adil bir biçimde mücadele edebilmek; bir uzlaşma sağlamakta kazan / kazan modeli uygulanmalı.

Bu yazı:Daniel GOLEMAN’ın Duygusal Zeka Kitabından alınmıştır.

Hiç yorum yok: